آپشنهای مدرن در خودرو

در سالهای ابتدایی اختراع خودرو ، همین که یک وسیله‌ای بوجودآمده بود که بدون نیاز به حیوانات مشکل حمل و نقل انسانها را حل می‌کرد هم مساله مهمی بود هم برای مردم کافی بنظر میرسید.

اما رفته رفته خودرو علاوه بر حمل نقل ابزاری شده بود برای فخر فروشی و اظهار قدرت و بهمین دلیل روزبروز بر قدرت موتور خودروها افزوده میشد و اندازه ظاهری خودروها هم بزرگتر و تجملاتی میشد تا جایی که وزن یک خوروی سواری ممکن بود به سه یا چهار تن هم برسد.

کم کم با تولید انبوه خودرو دو مساله گریبانگیر طراحان خودرو شد اول مصرف سوخت که علاوه بر تحمیل هزینه بالا موجب آلودگی شدید محیط زیست هم میشد و این شد که طراحان خودرو به سمت طراحی خودروهای سبکتر با مصرف سوخت کمتر تمایل بیشتری نشان دادند و خوب ناگفته پیداست که با وجود قدرت بالای موتور خودرو ها و بدنه سبکتر روزبروز بر سرعت خودروها افزوده میشد و این سرعت بالاتر باعث تلفات انسانی بیشتری در تصادفات احتمالی میشد تا جاییکه دیگر کمربند ایمنی و کیسه هوا نمیتوانست تا حد قابل قبولی از این تلفات بکاهد.

آپشنهای مدرن

این شد که پای آپشنهای ایمنی مدرن به بازار خودروها باز شد. هرچند گران بودن این آپشنها هنوز نتوانسته آنها را در اختیار عموم مردم (بخصوص در ایران) قرار دهد ولی این امیدواری را بوجود آورده که در آینده نزدیک زمینه استفاده از این آپشنها برای عموم مردم هم فراهم بشود:

سیستم هوشمند جلوگیری از تصادف

سیستم هوشمند جلوگیری از تصادف یا Collision avoidance system توانسته به اندازه بیست درصد از میزان تصادفات مرگبار بکاهد ، این سیستم با استفاده از سنسورهای التراسونیک و رادارهای متعدد خطرات را حتی قبل از اینکه راننده متوجه بشود در کسری از ثانیه تشخیص میدهد و تصمیم لازم را میگیرید و وارد عمل میشود . رادارها و سنسورهای این سیستم از فواصل دور مثلا تا 250 متری همه اشیا موجود در جاده را رصد میکند و اگر احتمال برخورد بدهد تا ترمز میکند و یا با توجه به شرایط جاده باعث تغییر مسیر خودرو میشود.

سیستم جذب یا توزیع ضربه

اگر هیچکدام از تمهیدات لازم برای جلوگیری از تصادف کارگر نشود این سیستم وارد عمل میشود در حقیقت هنگام طراحی خودرو به اینجای کار اندیشیده شده و بدنه خودرو طوری طراحی شده که نیروی ضربه ناشی از تصادف را طوری توزیع کند که به اتاق سرنشین خودرو کمترین آسیب وارد بشود در اصل این گونه طراحی نیروی وارده را مدیریت میکند و به مسیری که کمترین آسیب جانی را برای سرنشین داشته باشد هدایت میکند.

پشت سری فعال

در بسیاری از موارد تصادف از سمت عقب خودرو اتفاق میافتد و در حالی که راننده بی خیال از همه چیز در حال رانندگی است یک خودروی دیگر از پشت به او برخورد میکند در اینگونه تصادفات بدلیل وجود نیروی اینرسی بدن راننده به سمت عقب پرتاب میشود و بدلیل وجود صندلی از گردن به پایین راننده در محافظت قرار دارد و به عقب پرتاب نمی شود و سر و گردن بطور غیر ارادی به عقب پرتاب میشود و اگر شدت ضربه زیاد باشد ممکن است صدمات جبران ناپذیری به بار بیاورد که سیستم Active head restraint یا پشت سری فعال در اینجا وارد عمل میشود و مانع از پرتاب شده سر و گردتن به سمت عقب میشود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *